13-04-2018

vd2l keramiek - 2

Amersfoortseweg 63



Al jaren maak ik keramiek werkstukken die te maken hebben met (oude) industrie en bedrijfsgebouwen. De kracht en robuustheid van oude fabrieken, de duidelijke vormen is wat mij aantrekt. Maar ook het verval, roestlagen op ketels en leidingen, afgebladderde of half ingestorte muren.
De meeste werkstukken worden voorzien van een sinter-engobe die weer weggewassen wordt, waardoor de werkstukken een verweerd, gepatineerd uiterlijk krijgen.
Mijn inspiratie haal ik  uit oude (bedrijfs)gebouwen en fabrieken in mijn omgeving, maar ook op vakantie of via internet. De wereld is mijn zoekgebied.
Sinds een paar jaar maak ik ook grafiek met ditzelfde onderwerp.

Tot eind mei (dus ook tijdens de atelierroute) heb ik hiernaast ook in Museum Nijkerk een aantal werken staan. (zie foto stoomgemaal)
Het omvat een impressie van een 10-tal bedrijfsgebouwen en fabrieken uit Nijkerk. 
Het gaat om zowel bestaande gebouwen als ook om gebouwen die al lang verdwenen zijn. Op elk bouwwerk staat een stukje tekst om de historie van het pand te duiden.
Voor deze serie heb ik gekozen om de klei alleen met pigment en oxide in te wassen. 
Museum Nijkerk, Venestraat 16, Nijkerk. 
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 13.30-16.30 uur en ’s zaterdags 10.00-16.00 uur. 
Entree € 5,– per persoon. 
Gratis voor Vrienden Museum Nijkerk, houders Museumkaart en kinderen t/m 12 jaar. 

José van den Tweel
www.vd2l-keramiek.nl
info@vd2l-keramiek.nl
06 44357416









Geen opmerkingen:

Een reactie posten