13-04-2017

Even voorstellen, de nieuwe voorzitter van de Atelierroute Nijkerk


De Atelierroute Nijkerk heeft per september een nieuwe voorzitter. Jolanda houdt zich nog steeds bezig met kunst, maar heeft zich teruggetrokken zodat ze meer tijd heeft voor haar lezingen en lessen kunstgeschiedenis. Harm Visser neemt de rol van voorzitter over en stelt zich graag aan u voor.


Je bent Jolanda opgevolgd als nieuwe voorzitter, kun je jezelf introduceren?

Ik ben Harm visser. Geboren in 't Harde (1979) aan de rand van de Veluwe. Opgegroeid in een groot gezin. Al jong zagen mijn ouders dat ik bijzonder creatief ben. Ze stimuleerden me door me naar een vrije academie te sturen. Daar heb ik aan diverse technieken geproefd. Dit was in de periode van mijn 16e en 19e jaar. Een leerzame tijd!
Daarna ben ik als activiteitenbegeleider gaan werken in Nijkerk. Mijn carrière als kunstenaar is begonnen toen ik op mijn 21e voor het eerst mee mocht doen aan een expo in een galerie. Ik was net als op de vrije academie weer de jongste...
Inmiddels doe ik jaarlijks met diverse expo's mee in gerenommeerde galerieën in het hele land. Een vaste plek is Galerie Polhus in Nijkerk.

Wie ben je, waar kunnen de mensen je van kennen?
Ik ben getrouwd met Alize van Hell, vader van 3 prachtige kinderen, kunstenaar en ik heb een baan ik een technisch bedrijf. Ik ben christen. Dat is heel belangrijk voor me. Mensen kennen mij van mijn bijzondere acrylwerken en objecten met plexiglas.

Hoe heb je de Atelierroute leren kennen?
Volgens mij ben ik een van de eerste deelnemers. Ik woonde toen nog in een appartementen aan de Wittenburg.
Vorig jaar ben ik door Jolanda gevraagd om lid te worden van het bestuur. Ik twijfelde vanwege mijn volle agenda en mijn gezin. Toch een jaartje meegedraaid. Een mooi jaar met leuke bestuursleden heeft me doen besluiten om door te gaan. Op een gegeven moment bleek ik de geschikte voorzitter te zijn! Unaniem besloten…

Wat spreekt je aan in de Atelierroute?
Wat leuk is aan een atelierroute is dat je het ontstaan van een kunstwerk kunt zien. Je hoort het verhaal achter een kunstwerk en de kunstenaar.

Wanneer is voor jou een editie van de Atelierroute geslaagd?
Een moeilijke vraag vind ik… Als deelnemer natuurlijk als er veel belangstelling is voor je werk, dus als er veel bezoekers/ kopers zijn.
Als bestuurslid en organisatie is het belangrijk dat we een goede route neerzetten. Zowel in diversiteit als in kwaliteit! Daar zijn nog wel wat verbeteringen mogelijk denk ik.

Wat vind je van het Nijkerkse kunstklimaat?
Als ik heel eerlijk ben: Matig. Dat is niet leuk om te zeggen maar wel eerlijk denk ik. Er zijn wel veel mensen geïnteresseerd in kunst maar ik denk dat er te weinig mee gedaan word.
Nu hebben we ook geen gemeenteraad die het voortouw hierin neemt. Dat vind ik jammer. Nijkerk is een stad met een rijke geschiedenis. Ook wat kunst betreft! Loop Museum Nijkerk binnen en je ziet wanden vol Nijkerkse kunst hangen! Ook galerie Polhus is een mooie plek waar we kunst kunnen bewonderen. En niet zomaar kunst maar kunst van groot talent! En natuurlijk Nijkerkers die hun kunsten tonen in hun huizen tijdens de atelierroute!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten