06-04-2018

Hans den Haan - 24

Kostverloren 50





Op momenten dat ik me ontspan, zoals tijdens het aardappelen schillen, zie ik soms een soort spel voor me van allerlei innerlijke beelden. Die hebben voor mij veel zeggingskracht. Mogelijk komen die beelden voort uit het onbewuste, maar als verhaal beschouwd, zijn ze toch anders dan mijn dromen. Het is een soort rituele communicatie tussen het onbewuste en het bewuste Ik, waarin bet onbewuste zich mededeelt aan het bewuste Ik.
Het gaat hierbij onder meer om ‘verbindingsdieren’. Zoals de vis. Die leeft in het water onder het oppervlak in de verborgenheid. Water staat volgens Carl Jung symbool voor het onbewuste op zich. Zo is de vis een dier dat het onbewuste bewoont.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de rat, die zich ophoudt in kelders en onderaardse gangen. Ook de rat is daarmee een bewoner van de onderwereld, het onbewuste.
Al deze elementen vormen zich tezamen tot een tafereel. Dat wordt mijn schilderij.

Mijn innerlijke beelden zijn, in tegenstelling tot mijn dromen, nogal vaag. Maar in mijn schilderijen probeer ik ze realistisch weer te geven. Zo kom ik tot een surrealistische voorstelling.

Behalve dat ik schilder en teken, houd ik me sinds kort ook bezig met fotografie. Daarbij speelt vooral ‘sfeer’ de hoofdrol. En schoonheid.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten