10-03-2017

Toke Inden Haak - 5

Holkerweg 17






Met het beeldhouwen maakte ik kennis door ooit een workshop te volgen bij de World Art Foundation. Niet gehinderd door enige deskundigheid koos ik daar een steen uit die door twee man getild moest worden. Liep ik de eerste dag eigenlijk alleen maar rondjes om de steen, beetje kijken, beetje aaien. De derde dag waren de steen en ik een team. Fascinerend, zo’n mysterieuze steen uit een steengroeve, diep uit de aarde, met kleuren en structuren die altijd verrassend zijn. Zo’n steen die in miljoenen jaren zo geworden is. Beeldhouwen werd een acute verslaving.
Als autodidact werd het een ontdekkingsreis in steensoorten, hun eigenschappen, de diverse gereedschappen, de technieken, het ontwerpen en het vormgeven. Ik had al aardig wat beelden gemaakt voor ik besloot een degelijke scholing aan te gaan (o.a. Gooise Academie).
Beeldhouwen is voor mij, het liefst zonder een duidelijk plan, intuïtief de steen te volgen om dan te zoeken naar de uiteindelijke vorm. Eenmaal bezig zijn er altijd meer mogelijkheden.
Ik werk veel met serpentijn en natuurlijk ook met diverse andere steensoorten.
Beeldhouwen is niet alleen het houwen in de steen, het is houden van de steen.

Naast het beeldhouwen in steen werk ik ook met Powertex.  Powertex is een milieuvriendelijk alternatief voor  polyester op waterbasis. Je kunt er alle materialen mee verharden die absorberend zijn zoals: textiel, papier, karton, leder, enz. Ik gebruik Powertex in combinatie met Stone Art voor het maken van beelden.

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten